Veelgestelde vragen

Algemeen


  • Nee, wij vergelijken alleen abonnementen en contracten van de verschillende leveranciers/providers. Als je in één van onze vergelijkers een geschikte leverancier/provider hebt gevonden dan wordt je doorgestuurd naar de desbetreffende leverancier/provider om daar rechtstreeks je abonnement of contract af te sluiten. Wij zitten daar niet tussen en jouw gegevens komen ook niet bij ons terecht.

Energie


  • Nee, de nieuwe leverancier zal de levering door de huidige leverancier opzeggen, hiervoor hoef jij niets te doen. De nieuwe energieleverancier zal hierbij rekening houden met de einddatum van je huidige contract zodat je geen opzegboete hoeft te betalen. Ook zal je hierdoor nooit een periode dubbel betalen.

  • Je komt bij het overstappen geen seconde zonder gas of electriciteit te zitten. De overstap is een puur administratieve handeling, in technisch opzicht verandert er niets. Er wordt dus niets door een monteur bij jou thuis of in de straat aangepast.

  • Nee, je zult nooit ook maar een dag dubbel betalen bij overstappen. De nieuwe en de oude energieleverancier stemmen gezamelijk de overstapdatum af en garanderen je dat je nooit een periode dubbel betaalt. Als je nog geen slimme meter hebt wordt wel nog door de nieuwe energieleverancier gevraagd de meterstanden door te geven.

  • Het hangt van de overeenkomst met de huidige leverancier af op welk moment je kan overstappen. Als je geen contract hebt voor een bepaalde periode dan kun je op ieder moment overstappen. Heb je wel een contract voor een bepaalde periode (meestal 1, 2 of 3 jaar), dan moet je òf wachten tot het einde van je contact òf je kunt je contract wellicht afkopen. Informeer bij je huidige leverancier wat de mogelijkheden voor afkopen zijn.

    Overigens kun je je wel al een bepaalde tijd voordat je contract afloopt aanmelden bij een nieuwe energieleverancier. Hoe lang van tevoren dit precies kan verschilt per aanbieder, maar doorgaans ligt dit tussen de 6 weken en 3 maanden. Informeer bij het nieuwe energiebedrijf welke periode zij hiervoor hanteren. Als je je binnen die periode dan aanmeldt, dan zal de overstap plaatsvinden op het moment dat je contract afloopt. Op die manier stap je precies op tijd over, niet te vroeg en ook niet later dan nodig.

  • Onder energie wordt verstaan: stroom (ook wel genoemd electriciteit of licht) en gas, kort gezegd: gaslicht. Daarnaast zijn er verschillende soorten stroom: groene stroom of duurzame stroom en grijze stroom. Gas is in principe altijd aardgas. Groen gas bestaat niet, er zijn wel energieleveranciers die hiermee adverteren, maar dit is dan CO2 neutraal gas. Dit betekent dat er voor het gas dat u afneemt CO2 gecompenseerd wordt, bijvoorbeeld in de vorm van het aanplanten van bomen. Informeer bij het energiebedrijf van je keuze hoe men precies het gas compenseert.

  • Wij vergelijken vrijwel alle energiemaatschappijen voor gas en licht. Voor een compleet overzicht van de energieleveranciers verwijzen we je naar deze overzichtpagina. Hier vind je ook alle informatie per aanbieder.

    Wij vergelijken alle aanbieders onafhankelijk.

  • Ja hoor, in het filter aan linkerkant van de vergelijkers kun je je wensen opgeven, waaronder dus ook groene duurzame electriciteit. Daarbij kun je ook nog kiezen voor alleen stroom van windmolens of zonnepanelen. Voor gas kun je kiezen voor CO2 gecompenseerd gas. 

  • In het filter van de vergelijker kun je kiezen voor een contract met een looptijd van 1 jaar, 3 jaar of direct opzegbaar.

  • Als je een slimme meter hebt worden de meterstanden automatisch uitgelezen door de netbeheerder. Je hoeft in dat geval dus niet zelf de meterstanden door te geven, dat maakt het overstappen dus nog makkelijker!

  • Technisch kan er sosieso niets misgaan, simpelweg omdat er technisch niet zal veranderen. Je blijft stroom en gas ontvangen uit dezelfde stroomkabel en gasleiding. Ook de meters worden niet verwisseld. Een overstap is een pure adminstratieve wijziging. In theorie kan er administratief dus iets misgaan, maar ook die kans is gering omdat deze adminstratieve handelingen tegenwoordig ook vrijwel geheel geautomatiseerd zijn en tussen de energieleveranciers en netbeheerders op elkaar zijn afgestemd.

Alles in één


  • Alles in 1 is een verzamelnaam voor internet, televisie en bellen. Omdat het vrijwel altijd voordeliger is om deze diensten bij één provider af te nemen worden dit alles in 1 pakketten genoemd. Vroeger nam je deze diensten vaak los bij aparte aanbieders af, bijvoorbeeld telefoon van KPN, Kabel TV van UPC en internet van Xs4all. Je kunt er echter nu ook nog steeds voor kiezen niet alle diensten af te nemen, in onze vergelijker kun je dit aangeven.

  • Wij vergelijken alle beschikbare providers, waaronder: KPN, Tele2, Ziggo, Xs4all, Online, Stipte, Fiber, Solcon, Telfort, T-Mobile, Tweak.

  • De gekozen techniek maakt tegenwoording niet meer zoveel uit voor de snelheid. Over zowel Kabel, VDSL als Glasvezel zijn hoge snelheden mogelijk.

  • Vrijwel alle woningen in Nederland zijn voorzien van een telefoon- en/of kabelaansluiting. De technieken ADSL en VDSL hebben een telefoonlijn nodig, deze hoeft niet al actief te zijn.
    Een glasvezelaansluiting is wat minder gebruikelijk, alhoewel steeds meer woningen hier standaard van worden voorzien.

    Door in de postcodecheck je postcode en huisnummer in te vullen krijg je een exact overzicht met de diensten die geleverd kunnen worden op jouw adres.

  • Als je voor een abonnement met een cashback actie kiest, dan wordt de cashback óf door de provider óf door ons (via onze partner) uitgekeerd. Na aanmelding ontvang je via de e-mail duidelijke informatie over de cashback.

Autoverzekering


  • Wij kunnen voor verzekeringen geen inhoudelijke vragen beantwoorden of persoonlijk advies geven. Dit omdat wij zelf geen AFM vergunning hebben. Deze vergelijker wordt dan ook aangeboden en verzorgd door onze partner Komparu die wel over een AFM vergunning beschikt. Voor vragen en advies verwijzen wij je graag door naar de betreffende verzekeraar.

  • Er is een ruime keuze aan polissen, o.a. van Univé, OHRA, Centraal Beheer, FBTO, AllSecur, Nowgo, Inshared, ANWB, Hema, Autoweek.

  • Ja, het aantal schadevrije jaren wordt altijd overgenomen door een nieuwe verzekeraar. Zo behoud je altijd je no-claim korting.

  • In Nederland is een autoverzekering met minimaal WA dekking verplicht voor alle auto's op de openbare weg.

Mobiel abonnement


  • Sim Only betekent een mobiel abonnement zonder een nieuwe telefoon. Je ontvangt alleen een nieuwe simkaart van de nieuwe provider. Dit is een prima keuze als je nog een goede telefoon hebt. Bovendien is het tegenwoordig in veel gevallen zo dat je een BKR registratie krijgt als je een abonnement afsluit waarbij je wel een nieuwe telefoon krijgt. Dit wordt volgens de wet namelijk gezien als lening, je betaalt de telefoon namelijk af middels je abonnementskosten.

    Wil je toch een nieuwe telefoon?

    Dan is het vaak voordeliger om deze los aan te schaffen, zonder de combinatie met een abonnement.

    Een andere voordeliger én duurzame optie is een refurbised smartphone, dit zijn gebruikte, maar geheel gereviseerde telefoons. Deze worden helemaal nagekeken en zonodig gerepareerd en worden verkocht mét garantie. Kijk voor betrouwbare refurbished iPhones en Android telefoons eens op de website van Green Mobile.

  • Ja, dat kan in alle gevallen en heet nummerbehoud. Bij het online afsluiten van een abonnement krijgt je altijd de optie om je huidige nummer mee te nemen. Het is echter wel zo dat hier kosten aan verbonden kunnen zijn. Bij sommige abonnementen is nummerbehoud gratis, bij anderen kan het eenmalig 5 euro tot 25 euro kosten.

    Als je gebruik wilt maken van nummerbehoud is het belangrijk dat je niet zelf je abonnement opzegt bij je huidige provider! Dit zal de nieuwe provider voor je doen.

  • De G in 3G en 4G staat voor Generatie, dus 3G betekent 3e generatie netwerk en 4G 4e generatie netwerk. 4G is dus een nieuwere techniek waarbij hogere snelheden mogelijk zijn, volgens de belofte zo'n 10 keer sneller dan 3G en daarmee ook sneller dan WiFi verbindingen. In de praktijk is de snelheid echter afhankelijk van je bereik ter plekke.

    De meeste GSM abonnementen leveren tegenwoordig 4G, maar er zijn ook nog goedkopere abonnementen waarbij je alleen de beschikking hebt over 3G. Als je eigenlijk helemaal geen internet op je mobiel nodig hebt of als je het alleen gebruikt voor Whatsapp, e-mail en verder eigenlijk weinig of niks, dan kun je nog prima uit de voeten met 3G. Wil je echter ook video's of TV gaan kijken, of realtime willen gamen op je smartphone, of je smartphone gaan gebruiken als hotspot voor je tablet of laptop (tethering genoemd), dan is 4G ononontbeerlijk.

    In onderstaande video die Consumentenbond bij de introductie van 4G in 2013 maakte wordt uitgelegd wat 4G is en wat je er mee kunt.

    Video: wat is 4G en wat kun je ermee?

    Overigens staan we aan de vooravond van alweer een nieuwe generatie: 5G. Op dit moment wordt hier door de verschillende providers al druk mee getest, de verwachting is dat dit type netwerk vanaf 2020 geleidelijk beschikbaar zal komen voor gebruik.