vrije modemkeuze

Vrije modemkeuze is nu een recht, maar wat heb je eraan?

Frank 25 maart 2022
Leestijd 4 minuten Categorie: Internet & TV,

Als je klant wordt van een internetprovider voor vast internet thuis, eventueel met tv en telefoon, dan krijg je vrijwel altijd een modem van de provider toegestuurd. Soms krijg je dit modem cadeau, in andere gevallen is het een zogenoemd bruikleen modem en moet je deze terugsturen als je het abonnement beëindigt. Bij veel providers was je altijd al vrij om een ander modem dan het toegestuurde modem te installeren, maar een aantal lieten dit niet toe. Sinds begin dit jaar heb je echter bij alle providers het recht om een eigen modem te gebruiken.

Wat is precies een modem?

Het modem is het kastje welke wordt aangesloten op het aansluitpunt waarop het internetsignaal vanaf buiten in de straat het huis binnenkomt. Dat kan de telefoonkabel (bij ADSL en VDSL), de tv-kabel of een moderne glasvezelkabel zijn.

Dit kastje zet het signaal, wat via de kabel in de straat door de provider wordt aangeleverd, om in het signaal dat binnenshuis op jouw netwerk kan worden gebruikt. Zie het als een ruw signaal dat van buitenaf binnenkomt, maar nog bewerkt moet worden voordat jouw apparatuur het kan gebruiken als internetsignaal.

Daarnaast is er nog een router die het door het modem bewerkte signaal verdeelt over de verschillende apparaten die gebruik maken van het internet, zoals je computer, laptop, tablet en telefoon. De modems die de providers leveren zijn tegenwoordig allemaal een modem, router en wifi-accespoint ineen.

Overigens was een eigen router in tegenstelling tot een modem bij alle providers al toegestaan. In dat geval kon je het modem zo instellen dat de router en het wifi gedeelte werd uitgeschakeld om dan achter het modem een losse router aan te kunnen sluiten. Dit kun je doen als de ingebouwde router niet alle functies die je wilt biedt of als je bijvoorbeeld een router met een betere firewall wilt aansluiten.

Een eigen router aansluiten achter het modem was al langere tijd mogelijk

Waarom lieten sommige providers eigen modems niet toe?

Dat sommige providers het niet toestonden om een ander modem te gebruiken in plaats van het door hun geleverde modem had een technische reden. Onder andere Ziggo stond het gebruik van een eigen modem niet toe en stapte zelfs tevergeefs naar de rechter om de nieuwe regelgeving van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan te vechten.

ZiggoVodafone winkel

Ziggo heeft het toestaan van een eigen modem proberen te voorkomen.

Volgens Ziggo is het modem een essentieel onderdeel om het netwerk optimaal te laten functioneren. Door klanten gebruik te laten maken van het door hen geleverde modem kan de provider op afstand in het modem kijken en zo mogelijke problemen verhelpen. Ook kunnen de modems op afstand worden geüpdatet en zo blijvend worden voorzien van de meest recente beveiliging en techniek.

Bij het gebruik van een eigen modem door de klant kan Ziggo deze service niet meer bieden en daarmee is de klant dus zelf verantwoordelijk voor updates. Ook bij eventuele storingen kan de provider mogelijk niet helpen als niet eerst het modem van de provider wordt aangesloten.

Waarom zou je een eigen modem willen gebruiken?

Voor de meeste klanten voldoet het door de provider geleverde modem prima. In dat geval is het ook het beste dat modem te gebruiken zodat je voorzien blijft van de noodzakelijk updates en je bij problemen snel geholpen kunt worden. Het gebruik van een eigen modem zal het internet ook niet merkbaar sneller maken.

Voor de meeste gebuikers blijft het modem van de provider de beste keuze

Je bent dan zelf niet verantwoordelijk bij problemen en voor het installeren van updates.

De gebruikers die wel een eigen modem willen gebruiken zijn vaak online gamers, nerds en professionals die bepaalde functies nodig hebben.

Voor online gamers is reactietijd van het modem bijvoorbeeld essentieel. Sommige modems zijn voorzien van een slechtere chip waardoor die reactietijd flink wordt vertraagd en gamers merken dat tijdens het spelen. In dat geval zou het aansluiten van een eigen modem een oplossing kunnen zijn.

Daarnaast zouden nerds en professionals wellicht bepaalde instellingen van het modem willen veranderen die bij de providermodems zijn geblokkeerd of ontbreken.

Ook zijn er vaak klachten over de wifi van de door de provider geleverde modems. Sommige gebruikers zouden daarom een modem willen aansluiten die een betere wifi dekking zou kunnen leveren. Overigens is het in dit geval ook mogelijk een losse router of een los wifi-accespoint achter het modem aan te sluiten en deze functie in het modem uit te schakelen.

Problemen met wifi hebben echter ook vaak andere oorzaken. Lees daarom eerst eens ons artikel over het oplossen van wifi problemen.

Vergelijk alle internetprovidersVergelijken

Over de auteur

Frank Venendaal
Frank Venendaal

Frank is een expert op het gebied van computers, internetverbindingen en telefonie. Als techblogger schrijft hij artikelen voor diverse websites, waaronder ook KiesZeker.

Tags

  • Ziggo

Gerelateerde artikelen

niet loyaal zijn bespaart
Loyaal zijn is vaak goed, maar niet voor je vaste lasten

Bregje Update: 1 april 2023

Loyaliteit wordt vaak gewaardeerd en beloond, maar voor vaste lasten zoals abonnementen, energiecontracten en verzekeringen geldt dat vaak juist niet. Kijk je nooit naar je contracten om, dan betaal je na verloop van tijd juiste het meeste!

glasvezel aanleg
Zal ik overstappen naar glasvezel of voldoet mijn huidige aansluiting?

Eric 14 december 2023

Op dit moment wordt er glasvezel aangelegd in mijn wijk. Deze ontwikkeling creëert vragen bij de bewoners, zoals: "Moeten we overstappen naar glasvezel of is onze huidige aansluiting goed genoeg?" Dit is een relevante vraag, gezien onze steeds groeiende behoefte aan snelle en betrouwbare internetverbindingen.

nieuwe providers op de kabel
Kabel van Ziggo niet voor 2020 open voor andere providers

Eric 28 augustus 2019

Als je internet, TV en vaste telefoon wilt hebben via ADSL, VDSL of glasvezel, dan heb je keuze uit meer dan tien providers. Hoe anders is dat nog steeds met de kabel. Met uitzondering van een aantal kleinere regionale kabelaanbieders ben je voor internet, TV en bellen via de kabel aangewezen op slechts één provider.

vaste telefoon steeds minder gebruikt
Bellen met de vaste telefoon steeds minder gebruikelijk

Eric 13 september 2020

Tot in de eerste jaren van deze eeuw was de vaste telefoon nog ongekend populair. Maar vast bellen is in de loop der jaren steeds duurder geworden. Waar je vroeger toch maar even de vaste telefoon pakte om een wat langer gesprek te voeren, ben je met je tegenwoordig mobiel juist veel goedkoper uit. Toch hebben veel huishoudens nog steeds een vaste lijn.