verkoop via telefoon

Kassa: energiecontracten via telefonische verkoop vaak ongeldig

Eric 14 april 2019 Categorie: Energie

Het TV programma Kassa van omroep BNNVARA had zaterdag 13 april een item over de rechtsgeldigheid van energiecontracten die via telefonische verkoop worden afgesloten. Deze telefonische verkopers zijn tussenpersonen die uit naam van de energieleveranciers energiecontracten verkopen. Over deze manier van verkopen komen veel klachten binnen bij Kassa en consumentenorganisaties. Deze klachten gaan vooral over agressieve, opdringerige en misleidende verkoopmethoden. Slachtoffers van de methoden worden door leugens en misleidingen overgehaald om een zogenaamd vrijblijvend aanbod telefonisch of online te bevestigen en blijken vervolgens aan een jarenlang contract vast te zitten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelde in de uitzending dat contracten die op deze manier tot stand zijn gekomen niet rechtsgeldig zijn.

Kassa beschikt over berichten en opgenomen telefoongesprekken die laten zien hoe deze telefonische verkopers te werk gaan. Het begint vaak met een vriendelijk sociaal praatje om het vertrouwen van de consument te winnen. Vervolgens wordt met allerlei onjuiste cijfers gestrooid om de betreffende consument te laten geloven dat die zo’n beetje het meest onvoordelige energiecontract heeft. Met scherpe aanbiedingen, kortingen etc. wordt het slachtoffer verleid om over te stappen naar één van de energieleveranciers waarvan de verkoper een hoge commissie ontvangt. Als de consument niet direct wil beslissen doet de verkoper geloven dat het alleen een vrijblijvend voorstel betreft, maar dat dit voorstel wel alvast even bevestigd moet worden om het tarief in optie vast te zetten. Het bevestigen gaat dan meestal door middel van een link in een e-mail of SMS. Later blijkt echter dat dit geen vrijblijvende bevestiging was, maar dat hiermee daadwerkelijk het contract werd bevestigd en de consument vastzit aan een jarenlang energiecontract bij een andere leverancier.

Een overeenkomst moet expliciet worden bevestigd

De toezichthouder ACM heeft nu dus bevestigd dat deze manier van verkopen niet door de beugel kan en dat overeenkomsten die op deze manier zijn afgesloten niet rechtsgeldig zijn. Een energiecontract is volgens ACM pas rechtsgeldig als de consument een overeenkomst, die afkomstig is van de energieleverancier zelf, ondertekent en retour stuurt of met een e-mail het contract bevestigt. Dit noemt men schriftelijkheidsvereiste.
Hierna gaat pas de wettelijke bedenktijd van 14 dagen in, in deze tijd kan men altijd nog zonder opgaaf van reden afzien van de overstap. Als men tijdens het telefonische verkoopgesprek op een e-mail of SMS link klikt is niet voldaan aan de zogenoemde schriftelijkheidsvereiste en is er dus geen geldige overeenkomst getekend.

Energieleveranciers blijven verantwoordelijk

ACM benadrukt dat de schriftelijkheidsvereiste juist moet voorkomen dat consumenten overrompeld worden door telefonische verkoop. Men moet hierdoor de tijd krijgen om een aanbod rustig te bekijken en te overwegen om vervolgens zelf actie te ondernemen als men een overeenkomst af wil sluiten.
Sommige leveranciers beweren dat een actie vanaf jouw ip-adres ook als wettelijke handtekening wordt gezien, maar dat is volgens de toezichthouder niet waar. ACM zegt naar aanleiding van de vele klachten in gesprek te zijn met de energieleveranciers, maar als dat geen verbetering van het gedrag oplevert zullen andere maatregelen zoals boetes of dwangsommen volgen.

Ondanks dat deze verkooppraktijken worden uitgevoerd door tussenpersonen blijft het volgens de ACM toch de verantwoordelijkheid van de energieleverancier dat overeenkomsten op een eerlijke en behoorlijke manier tot stand komen. De leveranciers kunnen zich niet verschuilen achter het feit dat dit derde partijen zijn want uiteindelijk werken zij voor de energieleveranciers.

Energiecontract opzeggen

Als jij ook op een onbehoorlijke manier door telefonische verkoop een energiecontract hebt afgesloten die je eigenlijk niet wilde, dan kun je hier dus vanaf, mits je niet expliciet hebt aangegeven akkoord te gaan. De Consumentenbond heeft hiervoor een modelbrief opgesteld die je hier kunt downloaden, invullen en naar de betreffende energieleverancier kunt sturen. Hiermee zeg je het contract per direct op. Let er wel op dat je hiermee niet automatisch naar je oude leverancier wordt teruggezet, maar dat je zelf een nieuwe leverancier moet zoeken en je daar aanmelden. Dit kan dan uiteraard ook je oude leverancier zijn.

Kies een andere energieaanbieding

Het kiezen van een andere energieleverancier kun je het beste doen met behulp van een onafhankelijke online vergelijker, zoals die van KiesZeker. Vul hieronder je gegevens in en zie direct de meest gunstige energieaanbiedingen op jouw adres. Het aanmelden bij een leverancier doe je vervolgens altijd op de website van de maatschappij zelf, dus zonder tussenpersoon.

Vergelijk andere aanbiedersVergelijken

Heb je zonnepanelen of een dubbele meter? Deze opties kun je op de volgende pagina opgeven.

Kassa had eerder ook al een uitzending over dit onderwerp. Bekijk deze uitzending van zaterdag 2 maart hier.

Over de auteur

Eric Hes

Eric is beheerder van KiesZeker en een aantal andere websites. Hij schrijft regelmatig over diverse onderwerpen die aansluiten bij de diensten op deze website.

Bronvermelding

  • BNNVARA Kassa

Gerelateerde artikelen

groene stroom uit het stopcontact
Hoe komt groene stroom uit jouw stopcontact?

Eric 17 september 2019

Een vraag die wij zo nu en dan krijgen is: hoe zorgt de energieleverancier er voor dat precies dat groene stroom uit mijn stopcontacten komt? Bij het wisselen van aanbieder of contract gebeurt er immers niets met de aansluiting op de elektriciteitskabel of de meter. Ik blijf aangesloten op dezelfde kabel als mijn buurman die gewoon grijze stroom afneemt.

nuon wordt vattenfall
Merknaam Nuon wordt geleidelijk Vattenfall

Eric 18 maart 2019

Nuon is begonnen met diverse campagnes om bekend te maken dat de nieuwe naam Vattenfall wordt. Er zijn radio en TV campagnes gestart en ook in de communicatie naar klanten wordt voortaan de naam Vattenfall genoemd. Nu worden nog beide namen gebruikt, het logo bevat nu bijvoorbeeld de naam Nuon én Vattenfall, maar het is de bedoeling dat op termijn de naam Nuon helemaal verdwijnt.

Oxxio energie internet tv
Voortaan ook internet, TV en bellen bij Oxxio

Frank 9 april 2019

Voor Oxxio klanten is er zeer goed nieuws. Je kunt als klant voortaan gebruikmaken van een voordelig abonnement op TV, internet & bellen via je eigen energieleverancier. Voor consumenten die vinden dat ze te weinig keuze hebben is er een interessante mogelijkheid bijgekomen. Als je Oxxio klant bent, lees dan snel verder of dit ook interessant voor jou kan zijn.

Delta overgenomen door Vattenfall
Vattenfall heeft de energietak van Delta overgenomen

Eric 21 januari 2019

Het Zweedse energiebedrijf Vattenfall heeft de energietak van Delta, die onder andere groene stroom aan consumenten en het midden en kleinbedrijf verkoopt overgenomen. voor de klanten van Delta gaat er niets veranderen zegt het bedrijf in een persbericht.