
Eric 30 januari 2021
Leestijd 3 minuten
Categorie:
Energie,
Het TV programma Kassa van omroep BNNVARA had 30 januari een item over de rechtsgeldigheid van energiecontracten die via telefonische verkoop worden afgesloten. Deze telefonische verkopers zijn tussenpersonen die uit naam van de energieleveranciers contracten verkopen. Ze worden ook wel energiecowboys genoemd. In dit artikel kun je lezen waarom je dit soort telefoontjes het beste snel kunt beëindigen!
Nog steeds veel klachten over telefonische verkoop energie
Over telefonisch aanbieden van energiecontracten komen veel klachten binnen bij Kassa en consumentenorganisaties. Deze klachten gaan vooral over agressieve, opdringerige en misleidende verkoopmethoden. Slachtoffers van de methoden worden door leugens en misleidingen overgehaald om een zogenaamd vrijblijvend aanbod telefonisch of online te bevestigen en blijken vervolgens aan een jarenlang contract vast te zitten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt dat contracten die op deze manier tot stand zijn gekomen niet rechtsgeldig zijn.
Kassa beschikt over berichten en opgenomen telefoongesprekken die laten zien hoe deze telefonische verkopers te werk gaan. Het begint vaak met een vriendelijk sociaal praatje om het vertrouwen van de consument te winnen. Vervolgens wordt met allerlei onjuiste cijfers gestrooid om de betreffende consument te laten geloven dat die zo’n beetje het meest onvoordelige energiecontract heeft. Met scherpe aanbiedingen, kortingen etc. wordt het slachtoffer verleid om over te stappen naar één van de energieleveranciers waarvan de verkoper een hoge commissie ontvangt.
Als de consument niet direct wil beslissen doet de verkoper geloven dat het alleen een vrijblijvend voorstel betreft, maar dat dit voorstel wel alvast even bevestigd moet worden om het tarief in optie vast te zetten. Het bevestigen gaat dan meestal door middel van een link in een e-mail of SMS. Later blijkt echter dat dit geen vrijblijvende bevestiging was, maar dat hiermee daadwerkelijk het contract werd bevestigd en de consument vastzit aan een jarenlang energiecontract bij een andere leverancier.
Beëindig van telefonische energieverkopers zo snel mogelijk!
Maak bij voorkeur gebruik van een vergelijkingssite, hier sta je niet onder druk en het is veilig.
Een overeenkomst moet expliciet worden bevestigd
De toezichthouder ACM heeft nu dus bevestigd dat deze manier van verkopen niet door de beugel kan en dat overeenkomsten die op deze manier zijn afgesloten niet rechtsgeldig zijn. Een energiecontract is volgens ACM pas rechtsgeldig als de consument een overeenkomst, die afkomstig is van de energieleverancier zelf, ondertekent en retour stuurt of met een e-mail het contract bevestigt. Dit noemt men schriftelijkheidsvereiste.
Hierna gaat pas de wettelijke bedenktijd van 14 dagen in, in deze tijd kan men altijd nog zonder opgaaf van reden afzien van de overstap. Als men tijdens het telefonische verkoopgesprek op een e-mail of SMS link klikt is niet voldaan aan de zogenoemde schriftelijkheidsvereiste en is er dus geen geldige overeenkomst getekend.
Energieleveranciers blijven verantwoordelijk
ACM benadrukt dat de schriftelijkheidsvereiste juist moet voorkomen dat consumenten overrompeld worden door telefonische verkoop. Men moet hierdoor de tijd krijgen om een aanbod rustig te bekijken en te overwegen om vervolgens zelf actie te ondernemen als men een overeenkomst af wil sluiten.
Sommige leveranciers beweren dat een actie vanaf jouw ip-adres ook als wettelijke handtekening wordt gezien, maar dat is volgens de toezichthouder niet waar. ACM zegt naar aanleiding van de vele klachten in gesprek te zijn met de energieleveranciers, maar als dat geen verbetering van het gedrag oplevert zullen andere maatregelen zoals boetes of dwangsommen volgen. Overigens hebben de meeste energieleveranciers ook de Gedragscode Consument en Energieleverancier getekend, waarin ook een eerlijke en transparante verkoopmethode is geregeld.
Ondanks dat deze verkooppraktijken worden uitgevoerd door tussenpersonen blijft het volgens de ACM toch de verantwoordelijkheid van de energieleverancier dat overeenkomsten op een eerlijke en behoorlijke manier tot stand komen. De leveranciers kunnen zich niet verschuilen achter het feit dat dit derde partijen zijn want uiteindelijk werken zij voor de energieleveranciers.
Het CIRE keurmerk
In 2019 is op initiatief van elf energiemaatschappijen en zeven distributieplatformen waar de energieleveranciers mee samenwerken, het keurmerk CIRE in het leven geroepen. CIRE staat voor Centraal Intermediair Register Energiemarkt.
Het keurmerk is voor intermediairs, ofwel tussenpersonen, die namens de leveranciers energiecontracten verkopen. Om voor het keurmerk in aanmerking te komen dienen deze intermediairs zich te houden aan wet- en regelgeving en de gedragscode. Telefonische energieverkopers die het keurmerk voeren dienen ook het Bel-me-niet Register te respecteren.
Een ongeldig energiecontract opzeggen
Als jij ook op een onbehoorlijke manier door telefonische verkoop een energiecontract hebt afgesloten die je eigenlijk niet wilde, dan kun je hier dus vanaf, mits je niet expliciet hebt aangegeven akkoord te gaan. Consuwijzer heeft hiervoor een modelbrief opgesteld die je hier kunt downloaden, invullen en naar de betreffende energieleverancier kunt sturen. Hiermee zeg je het contract per direct op. Let er wel op dat je hiermee niet automatisch naar je oude leverancier wordt teruggezet, maar dat je zelf een nieuwe leverancier moet zoeken en je daar aanmelden. Dit kan dan uiteraard ook je oude leverancier zijn.
Veilig een andere energie aanbieding kiezen
Het kiezen van een andere energieleverancier kun je het beste doen met behulp van een onafhankelijke online vergelijker, zoals die van KiesZeker. Vul hieronder je gegevens in en zie direct de meest gunstige energieaanbiedingen op jouw adres. Het aanmelden bij een leverancier doe je vervolgens altijd op de website van de maatschappij zelf, dus zonder tussenpersoon.
Over de auteur

Eric Hes
Eric is beheerder van KiesZeker en een aantal andere websites. Hij schrijft regelmatig over diverse onderwerpen die aansluiten bij de diensten op deze website.
Bronvermelding
Gerelateerde artikelen

Uitspraak rechter: niet betalen voor het weghalen van de gasaansluiting
Eric 17 augustus 2020
Nederland moet van het gas af. De komende decennia moeten geleidelijk alle huishouden gasloos worden. Dat betekent onder meer: niet meer koken op gas, geen warm water meer op gas en vooral het huis op een andere manier verwarmen. Maar wie nu al stappen neemt en de woning gasloos maakt, krijgt te maken met een onaangename verrassing: hoge afsluitkosten bij het opzeggen van de gaslevering!

Greenchoice neemt batterij voor windenergie ingebruik
Frank 16 juli 2019
Energieleverancier Greenchoice heeft bij het windmolenpark Hartelkanaal een gigantische batterij in gebruik genomen voor de opslag van windenergie. De locatie van dit windmolenpark ligt in de Rotterdamse haven. Met een opslagcapaciteit van 10 Megawattuur (MWh) is dit een zeer forse batterij met een omvang van wel zes zeecontainers.

Ook Anode Energie failliet door de hoge energieprijzen
Femke 3 december 2021
Opnieuw heeft een Nederlandse energieleverancier faillissement aangevraagd als gevolg van de hoge gasprijzen. Dit keer betreft het Anode Energie. Dit faillissement heeft echter ook verstrekkende gevolgen voor klanten van AGEM, Ampeer, BLIQ, Gezinsenergie, Green Dutch Energy, Hilverstroom en Nedergy.

Netbeheerders moeten als gevolg van de energietransitie miljarden investeren
Eric 26 april 2021
De verduurzaming vraagt steeds meer van het stroomnet. Bijvoorbeeld door de groei van het aantal aansluitingen voor windmolen- en zonneparken. Stroomnetbeheerders komen hierdoor voor enorme investeringen te staan. Hoe gaan ze de benodigde investeringen betalen? En wat betekent dit voor onze energierekening?