
Femke 26 november 2020
Leestijd 3 minuten
Categorie:
Energie
Ieder jaar doen de Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE samen onderzoek naar de duurzaamheid van energieleveranciers. Daarmee willen deze organisaties zowel de energieleveranciers als consumenten stimuleren om duurzame keuzes te maken. Uit het onderzoek volgt een ranglijst genaamd Stroomranking. Onlangs kwam de Stroomranking editie 2020 uit. Daaruit blijkt onder andere dat het langzaam vooruit gaat met de verduurzaming, maar dat veel energieleveranciers zich groener voordoen dan ze zijn.
Wat kun je lezen in dit artikel?
- Wat verstaan we precies onder groene stroom?
- 54 leveranciers beoordeeld op duurzaamheid
- Zakelijke markt veel minder groen dan consumentenmarkt
- Grote verschillen tussen grote en kleine leveranciers
- Greenwashing blijft een probleem
- Informatieplicht voor energieleveranciers
- Eneco groenste energieleverancier van de ‘grote drie’
- Energieleveranciers vergelijken
Wat verstaan we precies onder groene stroom?
Maar eerst, wat verstaan we nu eigenlijk precies onder groene stroom? Groene stroom komt van duurzame energiebronnen. Daarmee worden alle bronnen bedoeld die hernieuwbaar zijn. Dus alle bronnen die niet onder de fossiele energiebronnen (steenkool, bruinkool, aardolie, aardgas en aanverwante bronnen) vallen. Kernenergie valt ook niet onder groene energie.
54 leveranciers beoordeeld op duurzaamheid
De Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE beoordeelden voor de Stroomranking 54 energieleveranciers. Deze werden op de volgende criteria beoordeeld:
- Levering: welk percentage is echt groene stroom en welk percentage grijs?
- Inkoop: hoe wordt de stroom geproduceerd?
- Investeringen: hoeveel bedragen de investeringen in groene stroom voor de toekomst?
Een belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat maar elf leveranciers zich echt groen mogen noemen. Daarbij valt op dat het voornamelijk de kleinere leveranciers zijn die goed scoren.

De ranglijst groenste energieleverancier voor 2020.
Zakelijke markt veel minder groen dan consumentenmarkt
Ook opvallend is het aanzienlijke verschil tussen de zakelijke en particuliere markt. Het gemiddelde rapportcijfer van leveranciers voor de zakelijke markt is onvoldoende, een 5,0. De levering aan consumenten gaat een stuk beter: het gemiddelde rapportcijfer is daar een 6,8.
Grote verschillen tussen grote en kleine leveranciers
De verschillen zijn groot. Vijf energieleveranciers voor de consumentenmarkt, EasyEnergy, Pure Energie, Energie VanOns, om | nieuwe energie en Powerpeers doen het perfect: deze betrekkelijk kleine en jonge leveranciers scoren rapportcijfer 10 voor consumentenenergie. De grote en bekende namen presteren een stuk minder goed. Vattenfall en Essent halen een zware onvoldoende. Positieve uitschieter bij de grote namen is Eneco met een 8,1 voor consumentenenergie.
Grote stijgers op de Stroomranking zijn Budget Energie dat van een 3,7 naar een 7,7 ging, en NLE (van 3,9 naar 6,3).
Eneco doet het aanzienlijk beter dan de andere "groten"
Vergroening door zo’n groot bedrijf heeft grote impact op het verduurzamen van de hele stroomvoorziening.
Greenwashing blijft een probleem
Wat opvalt in het onderzoek is dat ongeveer twee derde van de energieleveranciers een lager cijfer krijgt voor de stroom die ze inkopen dan voor de stroom die ze verkopen. Dat duidt erop dat de ingekochte stroom vaak grijs is. Hoe kan dat ze deze stroom dan toch als ‘groen’ verkopen? Energieleveranciers kopen certificaten, Garanties van Oorsprong (GVO's) genaamd. Door deze certificaten te tonen lijkt de stroom groen, terwijl dat voor een groot deel eigenlijk niet zo is. Dit noemen we greenwashing.
De grootste verschillen tussen inkoop- en verkoopcijfers zagen de onderzoekers bij Clean Energy, Energiedirect, Essent, Woonenergie, Oxxio, UnitedConsumers en Neosmart.
Informatieplicht voor energieleveranciers
Certificaten kopen en koppelen aan ingekochte stroom, mag dat zomaar? Sinds 2005 zijn energieleveranciers verplicht hun klanten te informeren over de bron van de elektriciteit die ze leveren. Dit doen ze met een stroometiket. Deze verplichting geldt echter niet voor ingekochte stroom. Hierdoor blijft verborgen dat achter de stroometiketten soms toch vervuilende stroom schuilgaat. De organisaties achter het onderzoek doen dan ook een oproep aan de politiek om ook voor ingekochte stroom met een wettelijke transparantieplicht te komen.
Eneco groenste energieleverancier van de ‘grote drie’
Uit het onderzoek blijkt dat van de grote namen Eneco als enige positief opvalt. Een 8,1 voor consumentenenergie is een fraaie score, zeker als je het vergelijkt met de zware onvoldoendes van concurrenten als Vattenfall en Essent. Eneco heeft duurzaamheid tot een belangrijk onderdeel van de strategie gemaakt. Onlangs kreeg Eneco daarvoor het ISO 55001-certificaat voor Asset Management.
Energieleveranciers vergelijken
Eneco verzorgt samen met Vattenfall en Essent ongeveer twee derde van het totale stroomaanbod voor consumenten. Vergroening door zo’n groot bedrijf heeft dan ook grote impact op het verduurzamen van de hele Nederlandse stroomvoorziening.
Ben je benieuwd hoe jouw leverancier het doet? Of wil je overstappen naar een groenere energieleverancier? In onze energievergelijker kun je filteren op groene energie. Daarbij kun je ook de gewenste herkomst aangeven (uit Nederland of Europa). Ook kun je per energie-aanbieding zien wat de bron daarvan is!
Over de auteur

Femke Vermeer
Na jarenlang te hebben gewerkt in de energie- en telecombranche is Femke absoluut een expert te noemen. Met veel passie blogt zij hier dan ook over.
Bronvermelding
Tags
- Eneco
- Pure Energie
- Vattenfall
- Essent
- om | nieuwe energie
- Energie VanOns
- EasyEnergy
- Budget Energie
- Oxxio
- UnitedConsumers
- Energiedirect
- NLE
- Powerpeers
Gerelateerde artikelen

Eneco en Vattenfall passen variabel tarief vaker aan vanaf april
Femke 28 maart 2022
De energieprijzen blijven maar stijgen. Steeds meer huishoudens komen daardoor in de problemen. Energieleveranciers bieden niet of nauwelijks nog contracten met een vast tarief aan. Daarnaast passen ze het variabel tarief voor gas en stroom vaker tussentijds aan. Welke gevolgen heeft dit voor de klanten?

Waarom zijn de energieprijzen de afgelopen maanden zoveel gestegen?
Femke 26 mei 2021
Begin januari waren de energieprijzen de laagste sinds jaren. Dit was mede het gevolg van de mindere vraag naar energie door de coronacrisis. Nu, zo’n vier maanden na dit laagtepunt zijn de tarieven in korte tijd echter flink gestegen. Hoe kan dit zo snel omslaan?

Blijft investeren in zonnepanelen rendabel?
Femke 19 september 2023
Investeerde je de afgelopen jaren in zonnepanelen voor je huis, dan was dat waarschijnlijk een van de slimste financiële zetten die je kon doen. Zonnepanelen leveren immers een aanzienlijke verlaging op van je energierekening. Maar de salderingsregeling staat onder druk en energiebedrijven komen met terugleverkosten.

Loyaal zijn is vaak goed, maar niet voor je vaste lasten
Bregje Update: 1 april 2023
Loyaliteit wordt vaak gewaardeerd en beloond, maar voor vaste lasten zoals abonnementen, energiecontracten en verzekeringen geldt dat vaak juist niet. Kijk je nooit naar je contracten om, dan betaal je na verloop van tijd juiste het meeste!