
Bregje 14 januari 2020 Categorie: Internet & TV
Opmerkelijk nieuws rond de voorgenomen opheffing van XS4ALL door KPN. Het bedrijf heeft namelijk laten weten de naam XS4ALL vooralsnog toch nog aan te willen houden. We zeggen hier met nadruk “de naam XS4ALL”, want daarmee lijkt dan ook alles gezegd. De provider XS4ALL in zijn huidige vorm lijkt namelijk toch wel degelijk te verdwijnen.
Wat kun je lezen in dit artikel?
De migratie naar KPN gaat wel door
KPN heeft namelijk tegelijkertijd te kennen gegeven de migratie naar het KPN platform wel door te zetten. Dit houdt in dat straks de XS4ALL systemen, netwerken, data etc., welke nu los van moederbedrijf KPN operationeel zijn, straks worden geïntegreerd in de systemen en infrastructuur van KPN.
Dus als je nu klant bent van XS4ALL dan staat bijvoorbeeld jouw data, zoals e-mail, op de servers van XS4ALL zelf. Na de migratie zal jouw data op servers van KPN worden opgeslagen. Hetzelfde geldt voor je internetverbinding. XS4ALL maakt nu wel gebruik van het KPN netwerk voor het leveren van ADSL, VDSL en glasvezel, maar het internet zelf, de datastream zeg maar, over die verbindingen lopen niet via de systemen van KPN, maar rechtstreeks via XS4ALL.
Zo kan XS4ALL dan ook jouw privacy, waar het zich altijd hard voor heeft gemaakt, waarborgen. Maar daar komt in de nieuwe plannen van KPN toch wel een einde aan. Eigenlijk is het zo dat men vooralsnog alleen de naam XS4ALL wil behouden, maar niet de grotendeels zelfstandige provider.
De naam XS4ALL verdwijnt niet, maar de provider wel
XS4ALL wordt niet meer dan een label van KPN.
Ook de helpdesk zal in de nieuwe plannen samengevoegd worden met die van het moederbedrijf. Het wordt alleen nog een aparte afdeling binnen de helpdesk van KPN. Dus een eilandje helpdesk wordt XS4ALL, maar wel onder leiding van KPN.
Eigenlijk is deze draai van KPN dus een wassen neus in mijn opinie. De provider wordt in deze nieuwe plannen wel degelijk opgeheven, alleen wordt er aan het label dat dan ontstaat gewoon nog even de naam XS4ALL gegeven. Iets wat ook veel fans en klanten van XS4ALL lijken te doorzien getuige de reacties op onder andere de sociale media.
Waarom doet KPN dit?
Volgens het bedrijf heeft men een onderzoek uitgevoerd onder de klanten van XS4ALL en daaruit bleek dat er veel onvrede was over het verdwijnen van de provider. Vreemd dat men nu opeens tot dat inzicht komt, want ook ver vóór dit onderzoek kan de onvrede toch niet gemist zijn. Vrij kort na de aankondiging van de opheffing, nu ongeveer een jaar geleden, is er zelfs een heuse actiegroep opgericht onder de naam XS4ALL moet Blijven!
Het nieuwe XS4ALL wordt Freedom
Ik denk zelf dat deze draai ook voortkomt uit het feit dat er nu een serieus alternatief voor XS4ALL aankomt onder de naam Freedom Internet. Of eigenlijk is deze nieuwe provider zelfs al van start gegaan met een aanbieden van een aantal diensten. Deze nieuwe provider komt voort uit voorgenoemde actiegroep XS4ALL moet Blijven en bestaat uit oud-medewerkers en sympathisanten.
Is KPN misschien geschrokken van Freedom Internet?
Freedom haalde in een paar dagen tijd maar liefst 2,5 miljoen euro op!
Wellicht is KPN geschrokken van de voortvarendheid van deze provider. Met een crowdfundactie haalde men binnen een aantal dagen maar liefst 2,5 miljoen euro startkapitaal op! Er blijkt dus veel belangstelling en behoefte te bestaan voor een alternatief na XS4ALL.
De actiegroep heeft dan wel vanaf het begin de oprichting van een nieuwe provider steeds als optie genoemd, maar wellicht is dit door KPN nooit serieus genomen. Maar nu de nieuwe provider er dan wel in zeer korte tijd is gekomen met een professionele aanpak en sterke achterban is men misschien een beetje in paniek geraakt? Het bedrijf denkt wellicht de diehard XS4ALL klanten vast te kunnen houden door de naam XS4ALL toch te behouden. Het is even een theorietje van mijzelf, maar er zou toch best eens waarheid in kunnen zitten?
Ik denk alleen dat de echte XS4ALL fans, en dat zijn er veel hebben we het afgelopen jaar gemerkt, hier niet in zullen trappen!
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief
Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.
Wij sturen maximaal 6 keer per jaar onze bespaartips. Wij spammen niet, delen je gegevens nooit met derden en je kunt je op elk moment weer uitschrijven.
Wij sturen maximaal 6 keer per jaar onze bespaartips. Wij spammen niet, delen je gegevens nooit met derden en je kunt je op elk moment weer uitschrijven.
Over de auteur

Bregje van der Goes
Bregje volgt alles op het gebied van consumentenbestedingen. Ze schrijft regelmatig over diensten die je nodig hebt en geeft daarbij tips om hierop te besparen.
Gerelateerde artikelen

Tele2 Thuis stopt, de abonnementen gaan verder onder T-Mobile
Frank 21 december 2020
Vanaf 28 december 2020 stopt Tele2 Thuis met de verkoop van nieuwe abonnementen. Het gaat hier om pakketten voor internet, TV en bellen (alles in 1), internet en TV en internet en bellen. Dit is het gevolg van de fusie tussen Tele2 en T-Mobile 2 jaar geleden.

Meer consumenten profiteren van combivoordeel vast en mobiel bellen
Frank Update: 11 augustus 2021
Een vast én mobiel abonnement bij dezelfde provider afsluiten is populair. Er zijn in Nederland nu al zo’n drie miljoen consumenten die dit hebben gedaan. Providers bieden hierbij aantrekkelijke kortingen en andere voordelen.

KPN kan glasvezel nog sneller uitrollen dankzij pensioenfonds ABP
Eric 26 maart 2021
Enkele maanden geleden kondigde KPN al aan flink te gaan investeren in het aanleggen van glasvezel. Dit krijgt nu nog een extra boost doordat Nederlands grootste pensioenfonds ABP mee gaat investeren in de aanleg van glasvezelnetwerken. Samen zullen ABP en KPN nog 1 miljard euro extra investeren.

Delta levert gigabit internet over de kabel
Eric 30 november 2018
Delta, de internetprovider uit Zeeland levert vanaf 1 december een supersnelle gigabit internetaansluiting via het kabelnetwerk in Zeeland, ook wel bekend als Zeelandnet.